موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

در مدارس ایرانی استانبول تحصیل کنید!

تحصیل مدارس ایرانی در استانبول

افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند و با فرهنگ و زبان ترکیه آشنایی ندارند، می‌توانند‌ با استفاده از مدارسی که برای ایرانی‌ها در نظر گرفته شده مهاجرت خود را آسان‌تر کنند. به طور مثال می‌توانند با استفاده از مدارس ایرانی در استانبول برای خود و فرزندانشان موقعیت آموختن زبان و فرهنگ آن کشور را فراهم کنند.

البته این موقعیت ممکن است بیشتر مناسب کودکان باشد تا بزرگسالان. به عنوان نمونه بسیاری از مهاجران ایرانی به ترکیه و شهر بزرگ استانبول را می‌توان مثال زد که فرزندان خود را به مدارس ایرانی در استانبول می‌فرستند. این کار باعث می‌شود کودکانی که ممکن است به زبان ترکی و انگلیسی مسلط نباشند در این مدارس هر دو زبان را فرا بگیرند.

این اتفاق می‌تواند آمادگی لازم را برای کودک به وجود آورد تا وارد مدارس و دانشگاه‌های بین‌المللی ترکیه شود. در این مطلب به صورت کلی در مورد مدارس ایرانی در ترکیه صحبت می‌کنیم. همچنین نکاتی که در طول مهاجرت به ترکیه به خانواده‌ها کمک می‌کند را بررسی خواهیم کرد.

مدارس ایرانی در استانبول چه کاربردی دارند؟

فرض کنید شما پدر و مادر کودکی هستید و فرزندتان را تا حدود 9 سالگی در ایران بزرگ کرده‌اید. او حدودا دو تا سه سال در ایران به مدرسه رفته و با زبان فارسی درس خوانده است. حالا این کودک 9 ساله که پایه‌های زبان خود را در فرهنگ فارسی فرا گرفته اما اکنون باید با زبانی که حتی ممکن است نشنیده باشد تحصیل کند.

مطمئن باشید که این تحصیل 100% با شکست مواجه می‌شود. عقب افتادن کودک از روند تحصیل و آسیب‌های آن به یک طرف، احساس ناتوانی پس از شکست از سوی دیگر کودک را به لحاظ روانی به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. مدارس ایرانی به کودکان شما کمک می‌کنند تا زمانی که به اصطلاح در فرهنگ کشور جدید جا بیفتند به سبک آموزش و پرورش ایران درس بخوانند.

کودکان در این مدارس در کنار یادگیری زبان فارسی می‌توانند با زبان ترکی و انگلیسی نیز آشنا شوند. پس از مسلط شدن به این زبان‌ها کودک می‌تواند بسیار راحت‌تر در مدارس ترکیه یا هر کشوری که به زبان ترکی یا انگلیسی تدریس می‌کنند تحصیل کند.

مدارس ایرانی در استانبول

سیستم آموزشی مدارس ایرانی ترکیه

سیستم آموزشی مدارس ایرانی همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم هیچ تفاوتی با سیستم آموزشی داخل ایران ندارد. یعنی کودک شما همان دروسی را می‌خواند که مقدمات آن را در ایران فرا گرفته است. با این تفاوت که فراگرفتن زبان انگلیسی بسیار جدی‌تر از زمانی خواهد بود که کودکتان در ایران و مدارس داخل کشور تحصیل می‌کرد.

از طرفی برای مهاجرانی که زبان ترکی بلد نیستند برگزار کردن کلاس‌های ترکی می‌تواند یک وضعیت فوق‌العاده خوب باشد. از نظر برگزاری کلاس‌ها باید بگوییم که مدارس ایرانی در ترکیه از روزهای دوشنبه تا جمعه دایر هستند زیرا آغاز هفته در کشور ترکیه از روز دوشنبه است.

اگر تعداد دانش‌آموزان در یک بخش به میانگین خاصی نرسد معمولا کلاس‌ها مختلط برگزار خواهد شد. ساعت‌های حضور دانش‌آموزان در مدارس ایرانی ترکیه به نسبت مقاطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. یعنی ممکن است برخی از مقاطع در شیفت صبح و برخی از مقاطع در شیفت ظهر کلاس‌های خود را برگزار کنند.

نکته‌ حائز اهمیتی که در مورد مدارس ترکیه وجود دارد این است که کلاس‌های فوق برنامه در بسیاری از این مدارس رواج دارد.

ثبت نام در مدارس ترکیه

حتما والدین محترم به این مسئله توجه داشته باشند که ثبت‌نام‌های مدارس ایرانی در استانبول  از اوایل تیر ماه شروع می‌شود. خاطرتان باشد که شما باید مراحل مربوط به کارهای اداری را از آن زمان آغاز کنید. پیشنهاد می‌کنیم که به دلیل احتمال ناآشنا بودن والدین محترم با سیستم اداری کشور ترکیه ثبت‌نام فرزندتان را به انتهای زمان مشخص شده موکول نکنید.

در مورد کتاب‌هایی که برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود نیز هیچ جای نگرانی نیست. زیرا کودکان همان کتاب‌هایی را می‌خوانند که تا مقطع قبلی در ایران و در مدارس کشور خود خوانده‌اند. یکی از نکاتی که هر ساله بسیاری از دانش‌آموزان و همچنین اولیای آن‌ها را به دردسر می‌اندازد بحث تابعیت جمهوری اسلامی ایران است.

حتما توجه داشته باشید که ثبت‌نام در مدارس ایرانی فقط با داشتن مدارک هویتی مربوط به ایران و مشخصاتی که ثابت کند تابعیت ایران را دارید ممکن خواهد بود. در غیر این صورت اگر به هر دلیلی فرد نتواند تابعیت ایرانی خود را ثابت کند مجاز به ثبت‌نام در این مدارس نیست.

مدارک مورد نیاز ثبت نام در مدارس ایرانی در استانبول

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای والدین ممکن است در مورد تحصیل فرزندشان در مدارس ایرانی ترکیه پیش بیاید این است که برای ثبت‌نام چه مدارکی لازم است. شما تمام کارنامه‌هایی که دانش‌آموز تا قبل از این دریافت کرده و توسط مسئول آموزش و پرورش منطقه تحصیل فرزندتان ممهور شده را نیاز دارید.

کافیست که کارنامه‌های قبلی فرزندتان را از مدرسه به همراه مهر و امضا‌های موردنیاز دریافت کرده و به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کنید. در مورد مقطع پیش‌دانشگاهی نیز حتما باید مهر و امضا آموزش و پرورش استان محل تحصیل فرزندتان را دریافت کنید.

حتما قبل از ثبت نام کارت اقامت یک ساله دانش‌آموز خود را تهیه کنید و مراحل اداری آن را طی کنید. یادتان باشد که دفترچه سلامت جزو اصلی‌ترین مدارکی است که شما باید به مدارس ایرانی ترکیه ارائه کنید. حتما به همراه خود 6 قطعه عکس 4×3 جدید از فرزندتان را نیز به همراه داشته باشید.

در زمانی که ایران هستید شما باید یک گواهی از آموزش و پرورش منطقه‌ای دریافت کنید که به آن گواهی انتقال گفته می‌شود. ارائه مهر و امضا شده این گواهی حتما برای ثبت‌نام کودک شما در مدارس ایرانی موردنیاز خواهد بود. در ضمن به یاد داشته باشید که در کنار ارائه پاسپورت فرزندتان یک کپی از شناسنامه ایرانی او را نیز نیاز خواهید داشت.

البته پیشنهاد می‌شود اصل شناسنامه دانش‌آموز را نیز به همراه خودتان را داشته باشید. حتما چندین بار لیستی که به شما توصیه شده را چک کنید و تمام مدارک را قبل از ثبت‌نام فرزندتان آماده کرده و به مدارس ارائه کنید.

شهریه مدارس ایرانی در استانبول چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پاسخ آن می‌تواند بسیاری از والدین را از ابهام دربیاورد و تصمیم‌گیری در مورد تحصیل فرزندشان را روشن‌تر کند مسئله مالی و شهریه است. بسیاری از والدین مایلند قبل از ثبت‌نام از تمام هزینه‌های تحصیل فرزندشان مطلع باشد تا بتواند بهتر برنامه‌ریزی کنند.

هزینه‌های تحصیل در کشور ترکیه متفاوت است و بسته به مقطع و سطح مدرسه‌ای که دانش‌آموز در آن قصد تحصیل دارد متغیر است. میزان شهریه‌های مدارس ایرانی کشور ترکیه حدودا به شرح ذیل است:

  • هزینه ثبت‌نام در مقطع پیش دبستانی ۴۵۰ دلار
  • متوسط هزینه ثبت‌نام در مقطع دبستانی ۵۰۰ دلار
  • متوسط هزینه ثبت‌نام در مقطع متوسطه اول ۶۵۰ دلار
  • متوسط هزینه ثبت‌نام در مقطع دبیرستان تا پیش دانشگاهی ۸۵۰ دلار

بهترین زمان برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین برای فرزندانشان در حین مهاجرت ادامه تحصیل آنها است. بنابراین بسیاری از والدین مهاجر ترجیح می‌دهند که از قبل برای آینده تحصیلی کودک خود برنامه‌ریزی کنند. یکی از سوالات پرتکرار در این راستا همیشه این بوده که چه زمانی برای اخذ ویزای تحصیلی فرزندمان اقدام کنیم بهتر است؟

حقیقتی که در مورد تحصیل در ترکیه وجود دارد این است که اغلب ایرانیانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند به زبان ترکی استانبولی رایج این کشور صحبت نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است که انتخاب مدرسه برای فرزندانشان تا حد زیادی محدود شود. به همین دلیل به والدین عزیز توصیه می‌شود که حدودا 6 ماه قبل از شروع سال تحصیلی پروسه اداری مهاجرت خود و فرزندانشان را آغاز کنند.

شما در بهترین شرایط پس از درخواست اقامت دو تا سه ماه پروسه قانونی در پیش دارید. بعد از این مرحله نیز ۲ تا ۳ ماه زمان لازم دارید تا مدرسه موردنظر را برای فرزند خود بیابید و مراحل ثبت‌نام را آغاز فرمائید.

مدارس ایرانی در استانبول

مدارس ایرانی سراسر ترکیه

شاید شما برای شروع تحقیقات خود در مورد مدارس موجود در ترکیه بهتر باشد از تعداد آن‌ها در شهرهای مختلف و همچنین نام این مدارس آگاه باشید. همچنین وجود مدرسه ایرانی در استانبول به عنوان شهری که بیشترین جمعیت مهاجر را در خود دارد تا حد زیادی خاطر والدین را آسوده می‌کند.

در شهر استانبول دو مدرسه ایرانی وجود دارد که شما می‌توانید از بین آن‌ها یکی را برای ادامه تحصیل فرزند خود انتخاب کنید. مجتمع آموزشی فجر ایرانیان و مجتمع آموزش نور معرفت در شهر استانبول پذیرای دانش‌آموزان ایرانی خواهند بود.

در آنکارا پایتخت ترکیه مجتمع آموزشی ۲۲ بهمن در تمامی مقاطع از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی پذیرای نوجوانان و کودکانی خواهد بود که می‌خواهند به زبان فارسی ادامه تحصیل دهند. از دیگر موسساتی که به صورت مستقیم تحت نظارت آموزش و پرورش ایران در ترکیه فعالیت دارد موسسه بین‌المللی طبا علم است که در شهر ترابزون واقع شده است.

در شهر آنتالیا نیز شما می‌توانید یک مدرسه ایرانی پیدا کنید و فرزند خود را برای ادامه تحصیل به آن بفرستید. این مجتمع آموزشی که فرهنگ ارس نام دارد در شهر آنتالیا واقع شده است. پراکندگی مدارس ایرانی در ترکیه باعث می‌شود ایرانیان در سراسر ترکیه تا حد زیادی از نگرانی‌های خود در مورد آینده تحصیلی فرزندشان پس از مهاجرت را حل شده ببینند.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.7 از 5 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *