موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه
فهرست عناوین

تحصیلات عالی دانشگاهی در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل سطح علمی بالا توانسته است در سال‌های اخیر، خود را به عنوان یکی از اولویت‌های دانشجویان ایرانی برای تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی تبدیل کند. البته میزان تقاضا برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه بسیار بیشتر از مقاطع دیگر است. یکی از مواردی که این کشور را به یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی ایرانیان تبدیل می‌کند، تفاوت نسبتا کم ارزش مالی ريال ایران با لیر ترکیه است. این تفاوت بسیار کمتر از تفاوت ارز ایران با دلار و یورو است. در ادامه این مطلب از آرال گام قصد داریم به بررسی شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه بپردازیم.

راه‌های مختلفی برای تحصیل در ترکیه، پیش روی متقاضیان تحصیل در این کشور است. همچنین برای تحصیل در این کشور نیز امتیازاتی در نظر گرفته شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در مدت تحصیل، خانواده خود را هم در کنارتان داشته باشید که در ادامه با این امتیازات نیز آشنا می‌شوید.

آشنایی مختصر با نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی کشور ترکیه بسیار به نظام آموزشی کشور ایران شباهت دارد. اگرچه در این میان تفاوت‌هایی هم دیده‌ می‌شود. در کشور ترکیه، تنها دروسی تدریس می‌شوند که می‌توانند آینده دانشجو را تضمین کنند و خبری از دروس غیر کاربردی نیست. در دانشگاه‌های این کشور، حق برابری جنسیتی وجود دارد و آقایان و بانوان از حقوق برابری برخوردار خواهند بود.

در دانشگاه‌های ترکیه، انواع امکانات رفاهی برای دانشجویان وجود دارد و آن‌ها این امکان را خواهند داشت تا بتوانند در کنار تحصیل، اوقات فراغت لذت‌بخشی را هم تجربه کنند. در رابطه با مدرک دانشگاهی کشور ترکیه نیز می‌توان با جرئت می‌گفت که مدارک دانشگاه اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه از اعتبار بین‌المللی برخوردار هستند و از این رو دانشجویان می‌توانند با این مدارک برای دانشگاه‌های سراسر دنیا تقاضای تحصیل بدهند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

یکی از پرمتقاضی‌ترین مقاطع تحصیلی در کشور ترکیه برای ایرانیان، مقطع کارشناسی ارشد است. بیشتر دانشجویان ایرانی، پس از اتمام دوره کارشناسی در ایران، برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه اقدام می‌کنند تا بتوانند با اخذ مدرک تحصیلی بین‌المللی دانشگاه‌های این کشور، به درجات بالاتری دست پیدا کنند. البته مقاطع تحصیلی دیگر نیز متقاضی بسیاری دارند اما کارشناسی ارشد در کشور ترکیه، دانشجویان بیشتری را در دل خود جای داده است.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

یکی از مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه این است که به شما این اجازه داده خواهد شد تا بتوانید در کنار تحصیل نیز کار کنید. همچنین در حین تحصیل، خانواده دانشجو می‌توانند در کنار او و در کشور ترکیه اقامت داشته باشند.

معرفی دانشگاه‌های برتر جهت تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

همانطور که می‌دانید، دانشگاه‌های دنیا از دو نوع دولتی و خصوصی تشکیل شده‌‌اند. لازم به ذکر است که شهریه دانشگاه‌های خصوی به دلیل در اختیار گذاشتن امکان بیشتر، بالاتر خواهد بود. ضمنا بیشتر دروس نیز در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ در حالی که در دانشگاه‌های دولتی ترکیه، اکثر دروس به زبان ترکی استانبولی و در برخی مواقع نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

یکی از مواردی که پیش از اقدام برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باید در نظر داشته باشید، این است که شما باید به زبان انگلیسی و یا ترکی تسلط داشته باشید و در آزمون‌های بین‌المللی زبان مانند آیلتس و یا تافل شرکت کرده باشید. اگرچه تنها شرکت کردن در این آزمون‌ها کافی نیست و باید بتوانید حداقل نمره ممکن را که دانشگاه تعیین کرده است، به دست بیاورید.

برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه شما باید در دانشگاه‌ قبلی خود، معدل بالایی را کسب کرده باشید. ضمنا در نظر داشته باشید که شما برای تحصیل در کشور ترکیه باید ابتدا بتوانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید. اما کدام دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل مناسب هستند؟ کدام دانشگاه‌های خصوصی و کدام دولتی هستند؟ مدارک تحصیلی کدام دانشگاه‌ها بین‌المللی است؟ ما در ادامه به معرفی برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌پردازیم.

دانشگاه سابانجی ترکیه؛ بهترین برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

یکی از دانشگاه‌های کشور ترکیه که بر اساس نشریه‌‌های بسیاری، توانسته است در سال‌های اخیر عنوان برترین دانشگاه ترکیه را از آن خود کند. این دانشگاه به قدری معروف است که بازتاب آن در نشریه‌های خارجی هم به وفور دیده می‌شود.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

 

دانشگاه سابانجی در 40 کیلومتری از مرکز شهر استانبول قرار دارد و از سال 1999 هم برای اولین بار شروع به فعالیت کرده است. متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه که قصد تحصیل در دانشگاه سابانجی را دارند، باید پس از پذیرش در این دانشگاه، آزمون زبان اختصاصی این دانشگاه را بگذرانند. در صورت موفق شدن در آن، امکان ثبت نام برای آن‌ها فراهم خواهد بود؛ در غیر این صورت، متقاضی مجبور خواهد شد تا دوره‌های آموزش زبان انگلیسی را بگذراند و سپس پذیرفته شود.

در دانشگاه سابانجی علاوه بر دروس تخصصی، دروس اجتماعی نیز تدریس می‌شوند. دلیل این کار هم، آشنا کردن بیشتر دانشجویان با اجتماع است. در ابتدا نیز دروس پایه برای دانشجویان تدریس خواهند شد که عبارتند از: انسان و جامعه، طبیعت و علم و زبان انگلیسی. دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه می‌توانند پس از گذشت ترم دوم، در ادارات دانشگاه سابانجی مشغول به کار شوند. البته این کار به صورت پاره‌وقت خواهد بود و دانشجویان فرصت تحصیل در کنار کار را خواهند داشت.

دانشگاه سابانجی از 3 دانشکده و یک مدرسه عالی تشکیل شده است. دانشکده‌های هنر، علوم اجتماعی و مهندسی از جمله این دانشکده‌ها هستند. بیشتر از 43 درصد دانشجویان دانشگاه سابانجی، از بورسیه تحصیلی کامل بهره می‌برند. سالانه بیشتر از 4000 نفر وارد این دانشگاه می‌شوند و در حدود 7000 نفر نیز از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. البته میزان ورودی به دانشگاه سابانجی بیشتر از این مقدار است و مقدار اعلامی تنها برای دانشجویان بدون بورسیه است.

دانشگاه استانبول؛ دانشگاهی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

نوبت به بررسی برترین دانشگاه دولتی کشور ترکیه می‌رسد. این دانشگاه از قرن 15 میلادی شروع به فعالیت کرد و اکنون نیز در لیست قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور قرار دارد. البته دلیل محبوب‌ بودن این دانشگاه قدیمی بودن آن نیست. دانشگاه استانبول سالانه در انواع زمینه‌های مختلف مقالات متنوعی را ارائه می‌‌کند و از این رو توانسته است خود را در سطح جهانی مطرح کند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

دانشگاه استانبول از پردیس‌های مختلفی تشکیل شده است که به طور کلی 17 دانشکده در این پردیس‌ها قرار دارند. البته علاوه بر این تعداد دانشکده، 9 مدرسه عالی و یک مرکز آموزش موسیقی نیز در این دانشگاه ایجاد شده‌اند. ضمنا 14 اینستیتو و 14 مرکز تحقیقات هم در دل دانشگاه استانبول قرار دارند. تمام موارد ذکر شده دست به دست هم داده‌‌‌اند تا سالانه در حدود 20 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل کنند و با رضایت کامل نیز از آن فارغ‌التحصیل شوند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه آن‌ هم در دانشگاه استانبول می‌تواند به این دلیل حائز اهمیت باشد، که دانشجویان این دانشگاه از امکانات بهداشتی رایگان برخوردار هستند. مرکز بهداشتی درمانی نیز در این دانشگاه قرار دارد و دانشجویان می‌توانند در صورت نیاز، بدون پرداخت هیچ پولی از انواع خدمات این مجموعه بهره‌مند شوند.

انواع امکانات رفاهی نیز در دانشگاه استانبول تاسیس شده‌‌اند تا دانشجویان بتوانند در این مکان‌ها اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنند. به عنوان مثال انواع سالن‌های ورزشی در این دانشگاه ساخته شده‌اند که می‌توان از نمونه آن‌ها به سالن فوتبال، والیبال و بسکتبال اشاره کرد.

دانشگاه بوغاز ایچی کشور ترکیه

درباره دانشگاه بوغاز ایچی یعنی یکی از بهترین دانشگاه‌های برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می‌توان به این اشاره کرد که این دانشگاه در زمینه پزشکی بسیار پیشرفته است و از همین نظر دانشجویان رشته پزشکی می‌توانند با اطمینان خاطر این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند.

البته این به این معنی نیست که دیگر رشته‌های تدریس شده در دانشگاه بوغاز ایچی از جایگاه بالایی برخوردار نیستند. به عنوان مثال رشته‌‌های مهندسی در این دانشگاه تدریس می‌شوند که در کشور ترکیه نیز بر سر زبان‌ها قرار دارند.

دانشگاه بوغاز ایچی بیشتر از 150 سال است که شروع به فعالیت کرده است. این دانشگاه در ابتدا برای آمریکاییان ترکیه بود و کالج رابرت نام داشت. هم‌اکنون هم دانشگاه بوغاز ایچی دارای شش دانشکده مخصوص مقطع کارشناسی و شش دانشکده برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله کارشناسی ارشد نیز در نظر گرفته است.

در دانشگاه بوغاز ایچی انواع امکانات رفاهی در اختیار دانشجویان قرار داده شده است تا بتوانند در کنار تحصیل، لذت زندگی را هم ببرند. به عنوان مثال در این دانشگاه انواع سالن‌های ورزشی و استخر سرپوشیده ایجاد شده‌‌اند و دانشجویان می‌توانند از تمام این امکانات بهره کامل ببرند.

در دانشگاه بوغاز ایچی به انواع مختلف دروس پرداخته می‌شود و دانشجویان می‌توانند رشته‌های مورد نظر خود را به اصولی‌ترین نحو ممکن فرا بگیرند. در دانشگاه بوغاز ایچی رشته‌های علوم انسانی نیز مورد توجه قرار دارند و در این دانشگاه انواع رشته‌های تجارت بین‌المللی و سیاسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه کوچ؛ تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در دانشگاهی برتر

یکی از برترین دانشگاه‌‌های کشور ترکیه که در سال 1993 آغاز به کار کرده و توانسته است در نشریه‌های مختلف بین‌المللی مانند تایمز، پس از سابانجی بهترین دانشگاه ترکیه نامیده شود. این دانشگاه خصوصی بوده و مسلما هزینه تحصیل در آن بیشتر از یک دانشگاه دولتی است.

در دانشگاه کوچ بیشتر دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و تنها دروسی مانند زبان و ادبیات ترکی استانبولی، به زبان رسمی این کشور تدریس می‌شوند. دانشگاه کوچ با هدف اینکه دانشجویان بین‌المللی بتوانند در این دانشگاه با تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه، در این کشور مشغول به کار شوند، تاسیس شد. به همین دلیل زبان دروس ارائه شده در این دانشگاه انگلیسی است.

دانشگاه کوچ همواره به گسترش تکنولوژی علاقه نشان داده است و به همین منظور، تمام کلاس‌های درس این دانشگاه به تخته‌های هوشمند تجهیز شده‌اند و دانشجویان می‌توانند با لپتاپ شخصی که معمولا دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به کلاس خود سر بزنند

ضمنا برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در دانشگاه کوچ بیش از 30 برنامه تحصیلی مختلف در نظر گرفته شده است. این تعداد برنامه برای مقطع کارشناسی به 22 برنامه می‌رسد و برای مقطع دکترا نیز 18 برنامه در نظر گرفته شده است.

دانشگاه کوچ سالانه مقالات زیادی را در سطح بین‌المللی منتشر می‌کند که این مقالات توانسته‌اند وجه تمایز این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های ترکیه باشد. مقالات این دانشگاه به قدری سطح بالا و زیاد هستند که دولت ترکیه برای ترغیب انتسار بیشتر مقالات در این دانشگاه، کمک‌ هزینه‌ای اختصاصی را برای مرکز تحقیقات دانشگاه کوچ در نظر گرفته است.

دانشگاه آنکارا کشور ترکیه

دانشگاه آنکارا پس از دانشگاه استانبول برترین دانشگاه دولتی کشور ترکیه است که برای اولین بار در سال 1924 شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه در ابتدا تنها یک دانشکده حقوق داشت. سپس با گذر زمان دانشکده‌های آن افزایش پردا کردند و اکنون این دانشگاه دارای 14 دانشکده، 3 مدرسه فنی حرفه‌ای، 7 کالج و یک هنرستان است. برای تحصیل در مقاطع تکمیلی هم 12 مدرسه عالی ساخته شده‌اند تا نیاز دانشجویان به خوبی رفع شود.

در سال 2010، تعداد دانشجویان دانشگاه آنکارا در حدود 40000 دانشجو بود که خود به نوعی یک رکورد به شمار می‌رود. در حال حاضر این دانشگاه بیشتر از 1700 عضو هیئت مدیره دارد که 1140 نفر آن‌ها استاد هستند. باقی نیز دانشیار و استادیار هستند که در هیئت مدیره این دانشگاه حضور دارند. به طور کلی نیز 1600 نفر در بخش آموزشی این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

دانشگاه‌ آنکارا مانند دانشگاه استانبول در یک مکان واحد واقع نشده و دارای پردیس‌های مختلفی است که هر در سطح شهر آنکارا گسترده شده‌اند. در دل این پردیس‌ها نیز دانشکده‌های مختلفی قرار دارند. دانشگاه آنکارا از سطح علمی بالایی برخوردار است و دانشجویان آن هم پس از فارغ‌التحصیلی بسیار نمونه هستند. برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه خوابگاه‌های مجهزی در نظر گرفته شده است که می‌توان با پرداخت شهریه در آنجا اقامت داشت.

دانشگاه بیلکنت ترکیه

یکی دیگر از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که تدریس دروس در آن به زبان انگلیسی انجام می‌شود، دانشگاه خصوصی بیلکنت است. این دانشگاه در یک دهه اخیر در جایگاه بسیار بالایی از لحاظ سطح علمی برخوردار بوده است. به طوری که در سال 2011 توانست برترین دانشگاه ترکیه و دویستمین دانشگاه برتر جهان لقب بگیرد. این دانشگاه برای اولین بار در سال 1984 شروع به فعالیت کرد و از آن زمان تاکنون نیز همواره سعی در گسترش دروس قابل ارائه داشته است.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

در دانشگاه بیلکنت بیشتر از 7 دانشکده، 2 مدرسه، 3 مدرسه شغلی و یک مرکز آموزش هنر موسیقی وجود دارند که هرکدام در نوع خود به عنوان بهترینهای ترکیه شناخته می‌شوند. با توجه به دانشکده‌ها و مدارس زیاد این دانشگاه، در حال حاضل بیشتر از 11 هزار دانشجو در این مدرسه تحصیل می‌کنند و به ازای هر 11 دانشجو نیز، یک عضو هیئت مدیره در نظر گرفته شده است.

دانشگاه بیلکنت به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه به شمار می‌رود. این دانشگاه اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه بود که از همان ابتدا در بالاترین سطح علمی قرار داشته است. در این دانشگاه به ملیت‌های مختلف بسیار اهمیت داده می‌شود از این رو بسیاری از کادر این دانشگاه را افراد مختلف با بیش از 40 ملیت تشکیل می‌دهند.

جامعه علمی دانشگاه بیلکنت را دانشمندان سرشناس کشور ترکیه و جهان تشکیل می‌دهند که خود نشان از سطح بالای علمی این دانشگاه دارد. در این دانشگاه برای ارائه بیشتر مقالات، کمک‌ هزینه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است و از همین رو شعار این دانشگاه هم “بیا بیلکنت، برو و جهان را کشف کن است.

دانشگاه حاجت تپه؛ تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

اگر قصد تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه را دارید، بد نیست به دانشگاه حاجت تپه هم نیم نگاهی داشته باشید. این دانشگاه یکی از اصلی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که در زمینه پزشکی هم بسیار معروف می‌باشد. این دانشگاه دارای پردیس‌های مختلفی است که همگی در حوالی شهر آنکارا قرار دارند. این دانشگاه همواره رشته‌های مختلفی به غیر از پزشکی را ارائه می‌دهد که دروس مربوط به اقتصاد، سیاست، مهندسی، آموزش و پرورش از جمله این دروس هستند.

دانشگاه حاجت تپه در مجموع از 9 دانشکده، 14 مدرسه، 1 هنرستان، 12 موسسه و 24 مرکز تحقیقاتی برخوردار است که همگی نشان از سطح علمی بالای این دانشگاه خصوصی دارند. در دانشگاه حاجت تپه هنرستانی با تمام امکانات مخصوص هنرهای زیبا تاسیس شده است که به دانشجویان امکان تحصیل در رشته‌های مربوط به آن مانند موسیقی، نقاشی و عکاسی را می‌دهد.

معرفی رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه تنها به معرفی دانشگاه‌های معروف و برتر این کشور ختم نمی‌شود. بلکه بد نیست بدانید رشته‌های پرمتقاضی این کشور چیست و تحصیل در کدام رشته‌ها می‌تواند در این کشور موفقیت‌آمیز باشد و آینده روشنی داشته باشد.

در کشور ترکیه انواع رشته‌های مهندسی، پزشکی، پیرا پزشکی و علوم انسانی تدریس می‌شوند. اما همانطور که در معرفی دانشگاه‌های این کشور متوجه شدید، کشور ترکیه در زمینه پزشکی بسیار پیشرفته است و از این رو تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه می‌تواند یک انتخاب مناسب برای تحصیل در این کشور باشد. در ادامه درباره تمام رشته‌های پرمتقاضی و مناسب تحصیل کشور ترکیه صحبت خواهیم کرد.

انواع رشته‌های مهندسی

نوبت به بررسی یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها با بیشترین زیرشاخه‌ها است. رشته‌های مهندسی نه تنها در ترکیه بلکه در جهان بسیار پر متقاضی هستند و از این رو دانشگاه‌های کشورهای مختلف نیز انواع رشته‌های آن را ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های کشور ترکیه هم از این موضوع مستثنی نیستند و در بیشتر دانشگاه‌های این کشور انواع رشته‌های مختلف مهندسی ارائه می‌شود.

پرمتقاضی‌ترین رشته‌های مهندسی در کشور ترکیه مهندسی کامپیوتر و سپس مهندسی مکانیک هستند. دولت کشور ترکیه و دانشگاه‌های این کشور از متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها با آغوشی باز استقبال می‌کنند. البته رشته‌های دیگر مهندسی نیز در ترکیه تدریس می‌شوند که به شرح زیر هستند:

  • مهندسی نرم‌فزار‌افزار
  • مهندسی سخت افزار
  • کارشناسیی فناوری اطلاعات
  • مهندسی معدن
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی فیزیک
  • مهندسی هسته‌ای

پزشکی؛ تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در این رشته پرطرفدار

همانطور که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، رشته پزشکی در کشور ترکیه بسیار محبوب است و به همین خاطر دانشگاه‌های این کشور نیز در انواع زمینه‌های پزشکی و پیراپزشکی صاحب مقام هستند و در میان برترین دانشگاه‌های جهان دیده می‌شوند.

داروسازی، مهندسی پزشکی و مواردی از این قبیل در لیست رشته‌های پیراپزشکی قرار دارند و اکثر دانشگاه‌های ترکیه نیز این رشته‌ها را در لیست دروس قابل ارائه خود دارند. در زمینه انواع تخصص‌های پزشکی نیز دانشگاه‌های ترکیه درخشش دارند و تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می‌تواند در این زمینه‌ها بسیار تجربه مناسبی باشد.

رشته‌های مرتبط با اقتصاد

یکی رشته‌هایی که در کشور ترکیه بسیار متقاضی تحصیل دارد و دانشگاه‌های بسیاری هم امکان تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه را برای این رشته و زیرشاخه‌های آن فراهم کرده‌‌اند. زیرشاخه‌های این رشته هم عبارتند از: مهندسی اقتصاد، سیاست، تجارت آب‌های آزاد که موارد بیشتری نیز شامل آن‌ها می‌شوند.

سیاست بین‌الملل

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه در رشته سیاست نیز می‌‌تواند آینده درخشانی را برای شما دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رقم بزند. رشته سیاست کمی پیچیده است و به همین خاطر شما باید بتوانید بهترین دانشگاه را برای تحصیل در این مقطع انتخاب کنید.

رشته روان‌شناسی و زیرشاخه‌های آن

یکی دیگر از رشته‌های پرمتقاضی در جهان که در کشور ترکیه هم خواهان بسیاری را دارد و به همین منظور، روان‌شناسی به یکی از رشته‌های پایه ثابت دانشگاه‌های ترکیه تبدیل شده است. این رشته نیز خود انواع مختلفی دارد که خارج از موضوع بحث است.

تجارت بین‌الملل

از آن‌جایی که کشور ترکیه یک کشور اوراسیایی است و در این کشور تجارت به صورت بسیار گسترده رواج دارد، رشته تجارت بین‌المللی نیز از رشته دروسی است که در این کشور بسیار مورد توجه قرار دارد. تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه و در رشته تجارت بین‌‌الملل می‌تواند به دلیل دسترسی ترکی به دریا‌های مختلف، آینده‌ای روشن را برای شما رقم بزند.

شرایط آسان‌تر تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه نسبت به دیگر مقاطع

آیا تا به حال به این موضوع فکرکرده‌اید که چرا باید مقطع کارشناسی ارشد را برای تحصیل در ترکیه انتخاب کرد؟ چرا دکترا و یا لیسانس را برای تحصیل در ترکیه انتخاب نکنیم؟ کشورهای جهان و مخصوصا ترکیه برای پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی کمی سخت‌گیری به خرج می‌دهند و از این رو تحصیل در این مقطع می‌‌تواند شما را با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو کند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

علاوه بر دانش زبان انگلیسی، آزمون جامعی که در کشور ترکیه برای پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی برگزار می‌شود هم وجود دارد. این آزمون در مقطع کارشناسی با سخت‌گیری بیشتری برگزار می‌شود و شما برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه راه سخت‌تری را در پیش خواهید داشت.

برای پذیرش در مقطع دکترا، درست است که دانشگاه‌های ترکیه از سطح علمی بالایی برخوردار هستند اما برای تحصیل در مقطع دکترا بد نیست به دانشگاه‌های معروف‌تر اروپایی و آمریکایی نیم نگاهی داشته باشید. برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های خارجی به مدرک بین‌المللی نیاز خواهید داشت. برای همین شما می‌توانید کارشناسی ارشد خود را در این کشور بگذرانید و برای مقطع دکترا، درخواست تحصیل در یک کشور اروپایی و یا آمریکایی را بدهید.

مزایای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

با تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه به شما ویزای تحصیلی ترکیه اعطا خواهد شد. در نظر داشته باشید که این ویزا به شما امتیازات زیادی مانند امکان همراهی خانواده را می‌دهد. به عبارتی دیگر، شما با دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه، می‌‌توانید خانواده خود را هم به این کشور ببرید. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، خانواده این امکان را خواهند داشت تا اتمام دوران تحصیل، در کنار شما اقامت ترکیه داشته باشند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این ویزا به دریافت تابعیت ترکیه منجر نخواهد شد.تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

اگر قصد دارید تا در کشور ترکیه زندگی کرده و تابعیت این کشور را به دست بیاورید، باید بتوانید در مدت تحصیل خود در این کشور، یکی از راه‌های دریافت حق شهروندی ترکیه را انتخاب کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید در مدت تحصیل خود، خانه خریداری کنید و اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه نیازمند مدارکی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد. اولین مدرکی که باید به همراه داشته باشید، پاسپورت است. البته دیگر مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه هم مورد نیاز هستند.

همچنین شما برای اخذ ویزای تحصیلی به ارائه عکس پرسنلی مناسب و تمام رخ از خودتان دارید. از دیگر مواردی که شما به عنوان یک متقاوضی اخذ ویزای تحصیلی ترکیه نیاز دارید، ارائه کارنامه ریز نمرات است. همچنین باید مدرک دانشگاهی و دیپلم خود را هم به صورت ترجمه شده و کاملا رسمی به سفارت ترکیه و دانشگاه مورد نظر ارائه بدهید.

نکته‌ای که باید در این میان در نظر داشت این است که شما باید پیش از ثبت درخواست اخذ ویزا، برای پذیرش در دانشگاه مرود نظر درخواست بدهید. سپس می‌‌توانید در صورت قبول شدن برای اخذ ویزا اقدام کنید. اخذ ویزا مراحل سخت و پیچیده‌ای نیز دارد که شما باید بتوانید به خوبی از این مراحل آگاهی داشته باشید، در غیر این صورت به مشکل بر خواهید خورد.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه

برای اخذ ویزای تحصیلی و تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه باید ابتدا مدارک خواسته شده را آماده کنید. سپس برای دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش دهید. لازم به ذکر است که هر دانشگاه در زمان خاصی از سال پذیرش می‌کند و شما باید تنها در آن زمان برای پذیرش درخواست دهید.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

پس از قبول شدن و پذیرش در دانشگاه مورد نظر، باید مدارک خواسته‌شده توسط دانشگاه را برای آن‌ ارسال کنید. سپس دعوتنامه‌ای مبنی بر ورود به کشور ترکیه دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک و دعوتنامه به سفارت این کشور مراجعه کنید و برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه درخواست بدهید.

سوالات درباره تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می‌تواند متقاضیان بسیاری را درگیر ابهامات مختلف کند. این ابهامات می‌‌توانند درباره نوع دانشگاه و یا رشته‌های مناسب برای تحصیل در ترکیه باشند. ما در ادامه قصد داریم به سوالات متداول شما پاسخ بدهیم.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

هزینه تحصیل به طور میانگین در دانشگاه‌های ترکیه چقدر است؟
شهریه در دانشگاه‌های کشور ترکیه به موارد مختلفی بستگی دارد که نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی از مهم‌ترین آن‌ها هستند. بدیهی است که دانشگاه‌های خصوصی شهریه بیشتری دارند و مقطع کارشناسی ارشد نیز از کارشناسی شهریه بیشتری دارد.
آیا پذیرش در کارشناسی ارشد آسان‌تر از کارشناسی است؟
مشخصا بله. همانطور که گفته شد، برای تحصیل در مقطع کارشناسی، آزمونی مانند کنکور ایران از دانشجویان گرفته خواهد شد و شما برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور راه سخت‌تری را در پیش خواهید داشت.
شهریه در ترکیه با چه نرخ ارزی صورت می‌گیرد؟
معمولا با ارز رایج این کشور یعنی لیر پرداخت می‌شود.
آیا کمک هزینه از سمت دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی انجام می‌شود؟
در برخی موارد بله. شما در صورت پذیرفته‌شدن برای بورسیه تحصیلی دانشگاه مورد نظر، می‌توانید کمک‌ هزینه تحصیلی دریافت کنید.
آیا امکان تحصیل به صورت رایگان در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد؟
در برخی موارد بورسیه‌های تحصیلی تنها به صورت تمام ارائه می‌شوند. به عبارتی دیگر در برخی دانشگاه‌های ترکیه چیزی به نام کمک‌ هزینه تحصیل وجود ندارد و دانشجویان با دریافت بورسیه‌، از پرداخت هرگونه مبلغی برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر، معاف خواهند شد.
بهترین شهرها برای زندگی و تحصیل کدام هستند؟
شهرهای آنکارا و استانبول به دلیل اینکه چندین دانشگاه معتبر در این شهرها قرار دارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای اقامت و تحصیل باشند.
آیا خوب است که مقطع دکترا را هم در ترکیه بگذرانیم؟
از آن‌جایی که دانشگاه‌های کشور ترکیه از کیفیت بالایی برخوردار هستند، می‌توان برای تحصیل در مقطع دکترا نیز دانشگاه‌های این کشور را پیشنهاد کرد. اما در نظر داشته باشید که بتوانید در صورت توان در یک دانشگاه اروپایی و یا آمرکیایی تحصیل کنید.
روند ثبت نام در دانشگاه‌های ترکیه به چه صورت است و آیا ثبت نام به صورت غیر حضوری صورت می‌گیرد؟
شما می‌توانید برای ثبت نام در دانشگاه‌های کشور ترکیه به صورت غیر حضوری و با کمک یک موسسه مهاجرتی معتبر اقدام کنید.

با آرال گام مهاجرت تحصیلی به ترکیه آسان است

ترکیه دارای دانشگاه‌های بسیاری است که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند. تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می‌تواند به عنوان سکوی پرتاب برای دانشجویان ایرانی به شمار برود؛ زیرا مدارک تحصیلی اعطایی از سوی دانشگاه‌های ترکیه اعتبار بین‌المللی دارند و به همین خاطر دانشجویان می‌‌توانند پس از تحصیل در ترکیه، به دانشگاه‌‌های معروف خارجی مراجعه کنند و درخواست پذیرش دهند.

اگر قصد تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه را دارید، شایان ذکر است که شما می‌توانید در حین تحصیل، ویزای همراهی خانواده را هم برای خانواده خود دریافت کنید. این ویزا به خانواده شما این امکان را می‌دهد تا بتوانند در کشور ترکیه تا پایان مدت تحصیل شما اقامت داشته باشند.

موسسه مهاجرتی آرال گام یکی از موسسات فعال در زمینه ارائه انواع خدمات مهاجرتی به ایرانیان است. اگر قصد مهاجرت از طریق تحصیل در کشورهای خارجی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره وکلای مهاجرتی ما بهره‌مند شوید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع شیوه‌های دیگر مهاجرت به برترین مقصدهای مهاجرتی در دنیا نیز با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار سامان
    سامان
    ۰۶ اسفند ۱۴۰۱

    سلام ایا دانشگاه های ترکیه برای نیمه دوم بهمن ماه دانشجو پذیرش میکنن؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

      بعضی از دانشگاه ها بله

  2. آواتار ثمین
    ثمین
    ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

    سلام وقت بخیر با مدرک کارشناسی مترجمی زبان از ایران میشه تو ترکیه برای ارشد mbaیا تجارت بین الملل خوند؟یا اینکه رشته ارشد باید حتما با کارشناسی مرتبط باشه؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

      سلام
      رشته ارشد باید با رسته کارشناسی مرتبط باشد

  3. آواتار مهلا
    مهلا
    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

    سلام، من 27 سالمه، کارشناسی مهندسی شیمی دارم و میخوام مجددا کارشناسی مهندسی کامپیوتر بخونم
    معدلم کارشناسیم 15.88، و معدل دیپلمم 19.47 هست
    میتونم در آزمون YOS یا SAT هم شرکت کنم (چون مدرس ریاضی هم بودم فکر نمیکنم رتبه و نمره کمی بگیرم، بخصوص که تو کنکور سراسری خودمون هم رتبه ام خوب شده بود و مشکلی با تست و ریاضی و هندسه ندارم)
    مدرک آیلتس آکادمیک رو تا حدود 7 ماه دیگه میگیرم (احتمالا 7-7.5)
    زبان ترکی اگر لازمه میتونم 8 ماهه یاد بگیرم
    سوال من اینه آیا با توجه به این شرایط میتونم کارشناسی بخونم؟ یا بخاطر سنم خیر.
    اگر نمیشه با این شرایط که اقامت توریستی (اجاره خونه) بگیرم، و بعدش برای تحصیل اقدام کنم چی؟ در این حالت میتونم؟

    • آواتار آرال گام
      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

      خانم مهلا سلام و تشکر از کامنت تون
      بله می تونین در مقطع کارشناسی تحصیل کنید.
      برای راهنمایی بیشتر می تونین با شرکت تماس بگیرین

  4. آواتار فاطمه
    فاطمه
    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

    سلام وقت بخیر،با مدرک کارشناسی زیست سلولی مولکولی ومعدل۱۷میشه برای ارشد رشته متفاوتی رو در استانبول خوند؟مثلا تجارت بین الملل یا mba??یا اینکه حتما باید مرتبط باشن دو مقطع؟متشکرم بابت پاسخگویی

    • آواتار آرال گام
      ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

      با سلام
      وقت بخیر
      باید اطلاعات دقیق و کاملی ارائه بدین
      می شه پذیرش گرفت
      برای اطلاعات بیشتر می تونین تماس بگیرین

  5. آواتار مهلا
    مهلا
    ۲۶ دی ۱۴۰۰

    سلام اگه من بخام برای دانشگاهای دولتی ترکیه اقدام کنم برای ارشد به زبان ترکی بخوام درس بخونم بابد ازمون sat رو هم بدم یا تومر و یوس کافیه؟

    • آواتار آرال گام
      ۲۶ دی ۱۴۰۰

      سلام
      بسته به رشته تحصیلی، دانشگاه، مقطع و … داره
      جزئیات پذیرش و تحصیل زیاده، می تونین با مشاورهای موسسه تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنند
      با تشکر